Printfriendly

Ciemny chleb żytni


chleb zytni,

Chleb żytni jest bardzo charakterystyczny dla krajów Europy Północnej i idealnie nadaje się do przygotowania typowych skandynawskich kanapek. Ciemny chleb żytni, który dziś przygotowałam pochodzi z Danii i choć przepis może wydawać się skomplikowany, składa się z wielu elementów, to de facto nie jest tak trudny w przygotowaniu, trzeba poświęcić mu jednak nieco czasu. Chleb jest bardzo smaczny, miękki i wilgotny, a dzięki zastosowaniu melasy - lekko słodki. Wypieki nie są moją mocną stroną, jednak ten chlebek, mimo nieco skomplikowanej procedury, udał mi się wyśmienicie i gorąco go polecam! 

Przepis na ciemny chleb żytni pochodzi z książki "The Food and Cooking of Scandinavia".

Skandynawski chleb przygotowałyśmy wspólnie z Mirabelką, Gin i Anią, z myślą o akcji skandynawskiej organizowanej przez Mopsika


Ciemny chleb żytni


Składniki:
  • 40g świeżych drożdży (lub 20g suszonych)
  • 250ml maślanki
  • 3 łyżki masła
  • 100ml melasy
  • 350g mąki żytniej
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 600g mąki pszennej (mocnej, 00)
  • 1 łyżka roztopionego masła


chleb zytni, chleb domowy,

Jak przygotować ciemny chleb żytni:

Drożdże rozpuścić w 250ml letniej wody.
Maślankę lekko podgrzać do temperatury około 40 stopni, dodać ją do rozpuszczonych drożdży i odstawić.
Do 250ml wrzątku dodać 3 łyżki masła i melasę, dokładnie wymieszać aż masło i molasa się rozpuszczą.
Mąkę żytnią umieścić w dużej misce, dodać sól, mieszankę masła, wymieszać, dodać mieszankę drożdży i wyrobić.
Stopniowo dodawać mąkę pszenną i wyrabiać ciasto przez kilka minut aż będzie gładkie.
Miskę z ciastem przykryć czystą ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na około godzinę lub do czasu aż podwoi swoją objętość.
Piekarnik nagrzać do 200 stopni.
Nagrzać w nim dwie keksówki.
Ciasto przełożyć na oprószoną mąką powierzchnię, lekko wyrobić.
Uformować dwa podłużne chlebki (takie, aby mieściły się do keksówek). Ciasto przełożyć do nagrzanych keksówek.
Chlebki lekko naciąć w poprzek bochenka (3-4 nacięcia), posmarować roztopionym masłem.
Piec przez 45-50 minut, lub do czasu aż skóra będzie lekko brązowa, a chleb będzie wydawał głuchy odgłos, gdy popukamy w spód.


chleb zytni

Smacznego!

Kuchnia skandynawska 2016

4 komentarze:

  1. Ma przepiękny kolor! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miałam już dwa podejścia do dwóch różnych przepisów i nie wyszedł. Wypróbuję Twój przepis przy następnej okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam zaskoczona, bo zazwyczaj mam problem z wypiekami, a ten wyszedł mi fantastycznie! Co więcej jest bardzo smaczny, aromatyczny, pachnący i lekko słodki ;) Polecam!

      Usuń

Dziękuję za wszystkie komentarze - są one dla mnie niezwykle cenne i bardzo motywujące.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © Codzienne Gotowanie , Blogger