Printfriendly

Zupa z wędzonej ryby - cullen skink

zupa z wędzonego lupacza


Na zupę z wędzonej ryby miałam ochotę już od dawna, jednak jakoś się nie składało. Ostatnio jednak zapoznałam się z pobliskim sklepem rybnym i zaczęłam gotować więcej potraw z ryb. Do przygotowania dań z wędzonego łupacza skłoniła mnie moja własna akcja kulinarna, ale muszę przyznać że ta wędzona ryba jest tak pyszna, iż z pewnością będzie gościła u mnie częściej.
Zupa z wędzonej ryby, a konkretnie z łupacza, to tradycyjna szkocka zupa, można natknąć się na nią w wielu restauracjach czy pubach. Jeżeli będziecie w Szkocji to koniecznie polecam spróbować, ale jeżeli macie dostęp do wędzonego łupacza, to warto ugotować ją samemu, bo jest niezwykle prosta w przygotowaniu. 
Zupa z wędzonego łupacza - cullen skink, podobnie jak inne szkockie dania wykorzystuje proste, podstawowe składniki, a że w kuchni szkockiej nic się nie marnuje można do niej wykorzystać ugotowane ziemniaki z poprzedniego obiadu. 
Oczywiście przepisów na zupę z wędzonej ryby jest wiele, różnią się niuansami, podobnie jak polski rosół w każdym domu gotuje się nieco inaczej. Jednak mimo pewnych różnic podstawowymi składnikami tej szkockiej zupy jest oczywiście wędzona ryba, ziemniaki, cebula i mleko oraz liść laurowy i to właściwie wszystko;) Proste prawda? Zupa jest niezwykle aromatyczna, dymna, a jednocześnie kremowa i delikatna w smaku, a co istotne banalna w przygotowaniu. Gorąco polecam!
Zupa z wędzonego łupacza - cullen skink pochodzi, jak wskazuje nazwa, z miasteczka Cullen, znajdującego się w północno-wschodniej Szkocji. Skink można przetłumaczyć jako istotę, sedno, esencje, czyli to co najlepsze, najważniejsze w Cullen. 
Oryginalnie zupa powinna być przygotowana z łupacza z Finnan (finnan haddock), który jest wędzony na zimno w dymie z niesuszonego drewna i torfie. Łupacz z Finnan sprzedawany jest w postaci półtusz ze skórą i ośćmi, ja jednak zdecydowałam się na przygotowanie tej zupy z fileta łupacza, dzięki czemu byłam pewna, że w zupie nie będzie ości. 



cullen skink

Zupa z wędzonej ryby - cullen skink


Składniki: 


  • 2 filety z wędzonego łupacza (~350-400g)
  • 500ml mleka
  • 1 liść laurowy
  • kilka ziaren pieprzu
  • 1-2 ziemniaki
  • 1 cebula
  • sól, pieprz
  • szczypiorek lub natka pietruszki do przybrania


zupa rybna

Jak zrobić zupę z wędzonej ryby: 


Do dużego rondla wlać mleko i włożyć wędzoną rybę, dodać liść laurowy i ziarenka pieprzu. Gotować powoli, na małym ogniu przez kilka minut od czasu zagotowania. Trzeba uważać, aby mleko się nie przypaliło lub nie wykipiało. Rybę delikatnie wyjąc i przełożyć na talerz. 
Do mleka dodać drobno pokrojoną cebulę i ziemniaki pokrojone w kostkę, zagotować i gotować do czasu aż warzywa będą miękkie. 
Wyłowić liść laurowy i ziarenka pieprzu, a zupę zmiksować, lub ugnieść, zależny jaką konsystencję zupy preferujecie. Ja zmiksowałam, aby była gładka. 
Doprawić do smaku solą i pieprzem. 
Do zupy włożyć podzieloną na kawałki rybę i lekko podgrzać, aby mięso się zagrzało. 
Natychmiast podawać przybraną szczypiorkiem lub natką pietruszki. 

jak zrobic zupe rybna

Smacznego!

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie komentarze - są one dla mnie niezwykle cenne i bardzo motywujące.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © Codzienne Gotowanie , Blogger